Vi har i dag været på Galilei museet hvor vi var har set på
galieis faldrende, det brachistone problem og det taustistrone problem
Galileis faldrende
Faldrenden er en lang sliske der står i ca. 30 graders vinkel. Selve slisken er en kurve, så evt. en lille metalkugle kan løbe i slisken uden at blive afsporet. Nede for enden af slisken er der en stopklods, så metalkuglen vil blive i slisken og ikke falde ud, når den når bunden.
Faldrenden er en lang sliske der står i ca. 30 graders vinkel. Selve slisken er en kurve, så evt. en lille metalkugle kan løbe i slisken uden at blive afsporet. Nede for enden af slisken er der en stopklods, så metalkuglen vil blive i slisken og ikke falde ud, når den når bunden.
På faldrenden er der sat 5 klokker der vil ringe når kuglen
passere under klokken. Klokkerne er sat henover selve sliske. Klokkerne er sat
i en afstand der svare til afstandskvadratloven, hvilket vil sige følgende.
Dette er et princip: Kuglen starter med at bevæge sig i
toppen af slisken. På 1 sekunder når den til første klokke, der er placeret 1
cm nede af slisken. Efter 2 sekunder når den 2x2 cm ned af slisken fra start
positionen, altså 4 cm. Efter 3 sekunder når den 3x3 cm fra start, altså 9 cm.
Man tager altså sekunderne der går og opløfter dem i 2, altså kvadrat, deraf
afstandskvadratloven.
Det Galilei fandt ud af var, at hvis afstanden mellem
klokkerne fulgte afstandskvadratloven, ville der gå lige lang tid mellem
klokkerne ringede. Kigger vi igen på princippet, kan vi se tiden der gik mellem
klokkerne ringede var 1 sekund, selvom afstanden blev større og større.
Vi ved at der er mindst to kræfter der virker på dem.
Tyngdekraften og normalkraften. Disse to udligner hinanden og dem kan man
derfor se bort fra. Desuden virker den resulterende kraft, som trækker legemet
ned at slisken. Vi ser her bort fra vindmodstanden og gnidningsmodstanden
Vinklen som slisken har kalder vi alfa
Man kan beregne sinus til alfa ved at dividere den resulterende kraft med
tyngdekraften som påvirker legemet.


Sammenligning af museer
Nicolai, Mark og Tore
derfor må den resulterende kraft også være:
accelerationen er givet som:
Fald renden med klokker, hvordan er den konstrueret, hvordan
undersøgte man det. Hvilke kræfter påvirkede den.
Brachistochrone problem og det Tautochrone problem
Brachistochrone problem og det Tautochrone problem
Brachistochrone problem er et en definition af den korteste
faldtid et legeme kan have. Et ret linje fra et punkt til det andet er den
korteste faldvej, mens Brachistochrone problem viser den bane legemet får
således at den korteste faldtid. Brachistones undersøgelser vidste at den
korteste faldtid og den største hastighed var givet ved en cyklid.
En cyklid er en kurve skabt ud fra en rullende cirkel hvis
man tager et punkt på cirklen når den rotere. Cykliden starter når punktet er
nede ved jorden. Man kan tegne en streg ved punktet hvor cykliden skal starte
så den ved udgangsposition har en vinkelret streg med en flade overflade.
Cykliden er slut når punktet på cirklen igen er rammer jorden.
Hvis man spejlvender denne kurve får man den hurtigste vej
et legeme kan bevæge sig.
Det er også karakteriseret ved en cyklid at faldtiden til
midten vil være den samme lige meget hvor på cykliden man slipper legemet, hvis
det er det samme legeme. Også kendt som det Tautochrone problem.
Sammenligning af museer
1. Museo Galileo:
Tilblivelse
og organisation
Det startede som et videnskabeligt museum i
1927, blev lavet om i 1929 og igen i slutningen af 2. Verdenskrig i 1944-45
samt oversvømmelsen i 1966. I dag er navnet ændret til ”Museo Galileo”.
Arkitektur
Det er en bygning fra det 11. Århundrede,
hvilket gør det til et historisk erindringssted.
Der var både interaktive skærme, hvor man kunne prøve de forskellige teorier i virkeligheden, og der var forsøg hvor man selv kunne agere.
Der var både interaktive skærme, hvor man kunne prøve de forskellige teorier i virkeligheden, og der var forsøg hvor man selv kunne agere.
Museumstype
Det er helt klart primært et didaktisk museum.
Effekten det giver er, at man lever sig mere ind i det samtidig med at man rent
faktisk kan prøve det som man hører/læser om. Man husker det meget bedre.
Udstillingens
opbygning og genstande
Museet fremstiller naturvidenskabelige
værktøjer samt eksperimenter fra fortidens store videnskabsmænd. Det var delt
op tematisk, så forskellige instrumenter/forsøg af samme typer var samme
steder.
Genstandende illustrerer hvordan tidens videnskabsmænd påvirkede videnskaben ved hjælp af deres opfindelser.
Genstandende illustrerer hvordan tidens videnskabsmænd påvirkede videnskaben ved hjælp af deres opfindelser.
Fokus må være på den store historie, idét
udstillingens genstand, samt mændene bag, har haft stor indflydelse på verden
og viden som den ser ud i dag.
Det ikke til og sige hvor vidt udstillingen blot illustrerer italienske videnskabsmænd eller også internationale videnskabsmænd, da mange af genstandenes bagmænd var ukendte.
Det ikke til og sige hvor vidt udstillingen blot illustrerer italienske videnskabsmænd eller også internationale videnskabsmænd, da mange af genstandenes bagmænd var ukendte.
Erindring
og glemsel
Der er helt klart fokus på at huske fortidens
store videnskabelige tænkere og i sær Galileo, da museet er opkaldt efter ham
samt han har en etage for sig selv. Museet har sat Galileo så meget i fokus i
forhold til kikkerten, at man ikke ser hvem der egentlig opfandt kikkerten,
hvilket godt kunne få en til at ende ud med den forkerte tanke, at Galileo var
opfinder af kikkerten.
2. Uffizimuseet:
Tilblivelse
og organisation
Uffici betyder kontorer og bygningen blev
bygget og finansieret af Medicierne i 1560 bygningen blev brugt som
administrative kontorer, mens den også blev brugt som dække for at medicierne
kunne bygge en gangbro fra deres hus til rådhuset. Friends of Florence
finansiere restorationen af af museet efter bombningen i 1993.
Arkitektur
Uffizi museet blev bygget i 1560 af medicierne
som kontor bygninger. Selve bygning fungere som et erindringssted for
medicierne kontorbygninger i renæssancen. Bygningen blev bygget til at afholde
bureaukratiske møder, men i dag indeholder det kunstværker. Bygningen blev
sammenkædet med rådhuset og medicierne hus
Museums
type
Uffizimuseet benyttede ikke nogen virtuelle
virkemidler. Museet var en ren og klassiske kunstudstilling, tematiske
opbygget. Museet er altså et æstetiske museum.
Udstillings
opbygning og genstande
Udstillingen er udelukkende klassisk kunst.
Der blev kun udstillet skulpturer og billeder. Rummene var forskelligt opbygget,
nogle rum indeholdte billeder fra samme tema, men fra forskellige kunsterne,
mens andre rum kun indeholdte billeder fra f. eks Michelangelo.
Erindring
og glemsel
Man forsøgte at tegne det her billede af
medicierne som den her store og stærke familie. Man lagde ikke vægt på at de
var meget dominerende i familie og at de nærmest var mafia lignede familie. De
kunne ikke engang gå på gaden i fred og måtte derfor bygge en gang fra deres
hus til uffizierne til rådhuset.
Nicolai, Mark og Tore
Ingen kommentarer:
Send en kommentar