Vi besøgte torsdag d. 10 marts Uffizi-museet, hvor vi så
billedet Bebudelsen, som er tegnet af Leonardo Da Vinci. Billedet blev malet i 1472-1475
som var i renæssancen. Renæssancen ses som en periode der så tilbage på oldtidens Grækenland,
hvor man brugte samme tankegang og idealer fra den tid. I dette ses også
tydeligt at Renæssance betyder genfødsel og man ville ’genføde’ de idéer som
blev fundet i oldtidens Grækenland, dog
blev det ikke ført videre i det det gik imod den religiøse tankegang, men i
renæssancen tog man disse idéer til sig og derved blev kirkemagten svækket, især
i det nordlige Italien specielt Firenze havde kirken mistet meget af magten som
nu lå hos adelen samt en ny opstået middelklasse, handelsfolkene. Der var i
Firenze kommet en ny samfundsklasse, som gjorde at økonomien i byen havde givet
overskud. Dette første til at borgerne i Firenze, med en god finansiering begyndte
at finde nye måder at bruge deres fritid på som tog stor vægt i uddannelse og
gerne indenfor naturvidenskaben i det, den nye tankegang var indført og det var
nu muligt at se verdensbilledet på en ny måde, hvor solen nu er i centrum. Det
blev også meget vigtigt med luksus bestående af udsmykning af bygninger og
statuer for at vise at man havde magt og penge. Det blev især også udtrykt i
mange former af kunst blandt andet billedkunst, litteratur og skulpturkunst som tidligere græske oldtid,
som blev en stor attraktion i renæssancen i Firenze.
Perspektivtegning af en genstand er en naturtro todimensional afbildning af et tredimensional genstand. Ved dette menes at tegningen ligner genstanden fuldstændig, på samme måde som et fotografi. Reglerne for perspektivtegningen blev opdaget i renæssancen af den florentinske arkitekt Filippo Brunelleschi i ca. 1420. Brunelleschi malede et billede af dåbskapellet og kirkepladsen set fra domkirkens vest portal. For at lave dette billede borede han et lille hul i billedet og holdte et spejl op foran. Han kunne via spejlet se det billede, som man ville have set hvis man befandt sig ved vest portalen. Det var vha. hans overbevisende demonstration af principperne, at Masaccio fik lavet de første vellykkede perspektivbilleder. Her fik han malet vægbilledet Treenigheden fra ca. 1427. Billedet gav en illusion af at kigge ind i kapellet.
Reglerne for perspektivtegning blev først nedskrevet i ca. 1435 af den
italienske arkitekt Leon Batista Alberti. Senere gav Leonardo da Vinci
overbevisende perspektivtegninger. Senere kom et andet regelsæt, som man også
begyndte at bruge. Dette var det gyldne snit, som menes at stamme helt tilbage
fra den græske oldtid. Det var den græske filosof Eudoxos, som vha. de
forbipasserende som han bad om at sætte et mærke på en stok, fandt ud af hvor
langt inde på stokken det gyldne snit lå. Ud fra mærkerne fandt han ud af, at
det lå 38% inde på stokkens længde. Dette blev efterfølgende brugt ved
billeder.
Beregninger af billedet
Bebudelsen
Det gyldne snit:
Det gyldne snit kan findes ved, at man først måler længden af billedet
og derefter bredden af billedet. Man ved at få det gyldne snit gælder det, at
det ene punkt skal lægge 62% inde af længden på billedet. Når man beregner hvor
langt ind på billedet man skal, divideres længden af billedet med 100 og ganges
med de 62 procent.
For vores billede gælder det:
Længden af billedet = 8, bredden af billedet = 3,61.
Det gyldne snits punkter på længden af billedet:
Det vil sige, at man fra venstre hjørne måler 4,96 ind, og fra
modsatte hjørne måles der også 4,96 ind. Dette er punkterne for det gyldne snit
i længden.
Det gyldne snits punkter på bredden af billedet:
Det vil sige at man fra venstre hjørne øverst måler 2,24 ned i
billedet, og fra venstre hjørne nederst måles der 2,24 op i billedet. De rette
linjer i billedet kan nu tegnes, og det gyldne snit kan ses.
Forsvindingspunktet:
Forsvindingspunktet findes ved, at man finder nogle steder på
billedet, hvor man kan lægge nogle streger, der vil lægge parallelt med dem i
billedet (de blå streger på billedet). Når man har fundet de parallelle linjer
i billedet, kan forsvindingspunktet også findes. Forsvindingspunktet vil lægge
i det punkt, hvor de to linjer, som går parallelt med noget i billedet skærer
hinanden, det vil i dette tilfælde være punktet P.
Horisontlinjen:
Når forsvindingspunktet er blevet fundet kan horisontlinjen hurtigt
findes. Horisontlinjen er nemlig en ret linje, som går vandret gennem
forsvindingspunktet P. På billedet er det den grønne linje.
Distancepunkter:
Når horisontlinjen er fundet, kan distancepunkterne også findes.
Distancepunkterne findes ved at finde et objekt i billedet, som har to
parallelle linjer. I dette tilfælde vil objektet være det lille bord Jomfru
Maria sidder ved. Der sættes et punkt i hvert hjørne af bordpladen, hvor at der
så sættes en linje diagonalt igennem begge veje. Disse to linjer vil skærer med
horisontlinjen, og i skæringspunkterne sættes der et punkt. Der måles fra det
ene punkt og ind til forsvindingspunktet, og fra forsvindingspunktet og ud til
det andet punkt. Gennemsnittet af de to længder tages, da der ikke er lige
langt fra det ene punkt til forsvindingspunktet og fra det andet punkt og til
forsvindingspunktet. Når gennemsnittet er beregnet divideres det med vores
billedes længde (8 i vores tilfælde) og ganges med 100.
Det vil sige, at for at man får set det rigtige perspektiv i billedet,
skal man stå lidt over halvdelen af billedets brede væk fra billedet.
![]() |
Billedet er tegnet af Leonardo Da Vinci og hedder Bebudelsen |
Komparativ analyse af museer
Analyse af Galilei-museet:
Galileo museet er et videnskabeligt museum, som blev grundlagt i 1927,
men som først åbnede for offentligheden i 1930. Efter at have været åbnet i 36
år fandt en oversvømmelse sted, som ødelagde mange ting her bl.a. dele af
Galilei museet. Udstillinger og instrumenter fra dengang blev beskadiget, men
blev hurtigt lavet igen. Da tingene som havde taget skade var blev
rekonstrueret genåbnede museet igen for offentligheden. Igennem museets tid er
det blevet udvidet, og samtidig også blevet mere populært. Populariteten steg
meget, da de startede aktiviteter og udstillinger op. I samme periode foretog
man også store investeringer i information- og kommunikationsteknologi. Efter
mange år blev museet lukket ned i 2008, da det skulle renoveres. I sommeren
2010 blev museet genindviet med nye lokaler og indhold. Museet er et af de
største naturvidenskabelige museer og udstiller af samlinger fra Medicifamiliens
videnskabelige instrumenter fra renæssancen. Kigger man på arkitekturen af
museet, så kan museet også opfattes som et erindringssted, da stedet indeholder
mange af de ting, som netop Galileo brugte til at bekræfte hans teorier. Museet
indeholder små tavler med information omkring museet, også informationer om
hver enkelte udstilling. Samtidig er der også nogle tv-skærme som er opsat
forskellige steder på museet, som understøtter udstillinger, og som også
fortæller visuelt hvordan man har kunne bruge den valgte udstilling. Dette kan
også formidles som det didaktiske princip, som netop omhandler det at tale til
høre- og synssansen, og samtidig formidler viden gennem dette princip. Når man
besøger museet får man et godt indblik i, hvilke redskaber Galileo brugte til
at bekræfte sine teorier, i forhold til når man bare læser om det hjemme fra.
Analyse af Uffizi-museet:
Uffizi museet er et af de mest berømte museer i verden. Museet
indeholder unikke kunstværker og mesterværker, som primært blev lavet i
renæssancen og efterladt af Medici familien. Mange af malerierne fra museet er
tegnet af store kunstner, som Botticelli, Michelangelo, Leonardo Da Vinci og
Raffaello. I 1560 bestilte et medlem af Medici familien (Cosimo) den enorme
bygning som i dag bliver brugt som museet. Cosimo bestilte designeren Giogio
Vasari til at designe bygningen. I 1581 begyndte man så småt at lave små
udstillinger i bygningen, men disse var dog private. I 1743 testementerede en
fra den sidste Medici familie, at alt kunsten skulle forblive i
Firenze/Toscana. Samtidig erklærede hun også, at udstillingerne skulle være en
offentlig attraktion, så alle kunne se kunsten tilbage fra renæssancen. 16 år
efter familiemedlemmets død blev museet gjort offentligt, og er siden hen
vokset til at være et af de mest berømte museer i verden. Museet kan samtidig
også bruges som et erindringssted, da museet indeholder en masse malerier som
er blevet lavet af en masse berømte kunstnere. Disse kunstnere kan vi huske ved
hjælp af deres værker som vi netop kan se på Uffizimuseet. Det der erindres er
kunstnerne og deres kunstværker, og det vi måske lidt glemmer er Medici familien
som faktisk var med til at opføre og starte museet. Museet kan formidles til
det affektive princip, som taler til alle sanser og følelser. Museumsgæsten
skal tage stilling til om det er etisk eller moralsk, og dette kan ofte
udtrykkes igennem et billede, ligesom følelser også kan udtrykkes gennem et
billede. Samt kan lyd og lys også være med som et virkemiddel til malerier, da
de også spiller en stor indflydelse på opfattelsen som turisterne får når de
besøger museet.
Komparativ analyse:
Sammenligner man de to museer, så kan det ses efter de to analyser, at
Medici familie har spillet en stor rolle ved både Uffizi-museet og
Galilei-museet. De to museer indeholder begge værker som er opfundet/lavet i
renæssancen. Geografisk set er museerne begge placeret i det centrale Firenze,
og er begge store turistattraktioner. Begge museer har over 1.000.000 besøgende
om året. Museerne er begge offentlige og nogle af de største og mest berømte i
verden. Udstillingerne på begge museer er alle sammen blevet påvirket på den
ene eller den anden måde af Medici familien. Begge museer taler også til folk,
som er interesseret i udstillinger fra renæssancen.
Erindringssted
Adresse: Via dei Servi 66R, 40122 Firenze Italien
Erindringsstedets materiale lag:
Vores monument er et springvand, hvor selve figuren vil være englen Gabriel, hvilket henviser til Leonardo Da Vincis
perspektivtegning Bebudelsen. Derudover vil Gabriel holde en vægt, hvor en pensel og videnskabsmærket vil
være.
Monumentet er lavet af marmor og vil blive
placeret ved Leonardo Da Vinci museet. Dette er stedet der skal placeres, da
museet og monumentet vil supplere hinanden.
Erindringsstedets symbolske lag:
Monumentet af englen Gabriel, som fremgår på
Leonardos perspektivtegning, henviser tilbage til selve perspektivtegningerne
og processen i det, da han var i blandt en af de første til at lave nogle
overbevisende tegninger/malerier. Foruden henvisningerne til
perspektivtegningerne, var Leonardo også videnskabsmand. Han var et af renæssancen
største genier. Leonardo var både opfinder, kunstner, ingeniør, skulptør,
arkitekt, samt beskæftigede han sig med geometri, anatomi, fysik osv.
Foruden englen Gabriel, vil denne engel holde
en vægt, hvorpå en pensel og videnskabsmærket vil ligge. Penslen vil henvise
til henholdsvis perspektivtegningen men også generelt kunsten, da Firenze er
kendt for sin kunst, og videnskabsmærket henviser til mange af de opdagelser
som henholdsvis Galilei og Leonardo gjorde sig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar