Fredag eftermiddag besøgte vi Firenzes Domkirke, og vi var
oppe i den imponerende store kuppel, hvorfra man havde udsigt ud over hele
Firenze by. Der var omkring 460 trin op igennem kuplens snævre, snoede, stejle
vej, men udsigten var i den grad turen værd. Domkirken blev bygget i
1300-tallet, mens kuplen først blev bygget i 1420, grundet dens store
dimensioner. Når man ser på kuplen rent videnskabeligt, er der tale om fysiske
kræfter, som holder den sammen. Her taler man om bygningsstatik. Dette er dog
noget, man først fandt ud af, mange år efter den blev bygget. Dengang gik man
blot ud fra erfaringer og fornemmelser. Dette vil vi uddybe i dette blogindlæg.
Her ses et billede af den imponerende kuppel, som den står idag, og desuden den flotte udsigt på toppen af kuplen.
Her ses et billede af den imponerende kuppel, som den står idag, og desuden den flotte udsigt på toppen af kuplen.
Hvad kendte renæssancen til
bygningsstatik?
I renæssancen kendte man kun meget lidt til bygningsstatik.
Eller det troede man i hvert fald. To meget betydningsfulde mænd i den
italienske renæssance gjorde sig nogle overvejelser om ligevægtsbetingelserne. De
mente begge, at rundbuen havde større styrke end spidsbuen. Det vidste sig dog
at være lige omvendt. Statik blev opdyrket hos grækerne som en videnskabelig og
matematisk disciplin. Her var det Arkimedes, som benyttede vægtstangsreglen som
genvej til matematiske sætninger. Disse lavede han senere beviser for. Mere
blev det dog ikke til, dog drog man nogle overvejelser i Europa i
middelalderen. Disse nåede dog aldrig videre til bygningsmestrene. Alligevel byggede
man en del bygninger gennem både antikken, middelalderen og renæssancen, men
faktum var, at man gjorde det uden nogen form for beregninger af styrke og
belastning. Man gik ganske enkelt ud fra overleveret praktisk kunnen og viden gennem
tiden og håndværkernes fornemmelser for, hvad der kunne holde. Det var først i
midten af 1700-tallet, at bygningsstatik som videnskabelig disciplin tog form.
Domkirken i Firenze
I 1300-tallet planlagde man at bygge en kuppel oven på nogle
treskibede hovedbygninger, sidekapeller samt en tambur. Man byggede alt på nær
kuplen, da der ingen var, som turde bygge den grundet dens store dimensioner. Man
havde en forventning om, at kuplen skulle have en diameter på 45 meter og skulle
være i en højde på 55 m. Sammenlignet med Pantheons kuppel, som kun hvilede på
en højde på 22 m. Dog kunne man ved hjælp af vægtstangsreglen forklare, at
kuplens enorme vægt på ca. 24000 ton i 55 meter højde ville være alt for farlig
for ligevægten.
Derudover kunne man slet ikke forestille sig, hvordan et
understøttende stilads skulle kunne bygges i 90 meters højde. Men i 1418 blev
der udskrevet en konkurrence om bygningen af kuplen, hvilket Brunelleschi
vandt. Stadig i dag diskuterer man hans metoder til at overvinde problemerne.
Bygningsstatik anvendt på Brunelleschis kuppel,
der sidder på domkirken.
Kuplens
profil og geometriske struktur
Da kirken
blev bygget i 1300-tallet planlagde man også at bygge en kuppel. Kuplen skulle
være en spidsbue af typen 5 dels-bue, hvilket betyder, at kuplen består af to
ens cirkelbuer, hvis radius er 4/5 af spidsbuens radius. I 1420 havde
Brunellechi, der havde vundet retten til at bygge kuplen, udfærdiget et
byggeprogram. Programmet findes på et arkiv i Firenze, men fortæller ikke noget
om, hvordan man byggede kirken, men kun om den overordnede geometri. Kuplen
blev bygget som to kuppelskaller, hvor der var en tyk indre skal og en tynd
ydre skal, hvilket var med til øge stabiliteten. Kuplen er bygget af mursten,
og består af ribber og kapper, og er en såkaldt ribbekuppel, hvor kapperne er
en del af en skæv cylinderoverflade. Til at forstå, hvordan man har opmuret
kuplen, har man formuleret tre egenskaber ved de ejendommelige murskifter:
1.
De lodrette fuger mellem murstenene er rettet ind mod kuplens
centralakse.
2.
De ”horisontale” murstenslag hælder ind mod kuplens centralakse, og
hældningen bliver større, jo hørere oppe i kuplen de befinder sig.
3.
De ”horisontale” fuger ligger ikke vandret gennem en kappe, som man
ville forvente, men danner en kædelinjeagtig kurve fra ribbe til ribbe.
Spørgsmålet
er, hvordan man har kunne afmærke denne enorme kegle i en højde af 50-100
meter? Da keglen var ikke bar en standardkegle, idet den ændrede jo højere man
kom op. Til at stabilisere kuplen var der endnu en ejendommelighed –
fiskebensmønstret i murværket. Dette mønster kan ses i mellemrummet mellem
skallerne, hvor lodrette mursten holder de vandrette fast som i en kile. Dette
har forhindret murstenene i at rutsje ned, mens mørtlen var blød. Det er svært
at vide, hvordan byggeriet er udført, dog vides det, at der er anvendt begrænset
rungeometri og den klassiske antikke geometri, samt læren om kegle og
snitkurver.
I halvkuglekuple af sten ved man i dag, at der virker to
kræfter. Tangentialkraften og Meridiankraften. Som ses på følgende billede:
Tangentialkraften består af to
forskellige kræfter. I toppen af kuplen er der trykspænding, og i bunden er der
trækspænding. Meridiankraften går fra toppen til bunden af kuplen langs
ydersiden. Man vidste ikke dette på det tidspunkt, men af erfaring fandt man ud
af det alligevel. Derfor lavede man kuplen mere spids, hvorved
tangentialkraften var svagere, og hermed ville kuplen ikke falde sammen.
Metoder
Under
bygningen af Brunelleschis kuppel har man brugt en blanding af den induktive og
den hypotetisk deduktive metode samt prøve-fejl-metoden. Igennem middelalderen
og renæssancen byggede man en del bygninger, men man havde på intet tidspunkt
lavede beregninger for hverken belastning eller styrke. Man gik ganske enkelt
ud fra erfaringer fra tidligere bygninger, man havde konstrueret og ud fra,
hvad der havde holdt, og hvad der ikke havde holdt. Derfor kan man sige, at de
i en hvis grad brugte den induktive metode, idet de lavede observationer og
drog nogle erfaringer ud fra de tidligere bygninger. Og ud fra dette forsøgte
de at bygge domkirken.
Men
da man oprindeligt byggede de treskibede hovedbygninger, sidekapeller og tambur,
turde man i starten ikke bygge kuplen, fordi man mente, at dens dimensioner var
for store, og det ville være for farligt at bygge kuplen. Man så altså et
problem i at bygge kuplen. Men Brunelleschi tog problemet i egen hånd og ud fra
de observationer, man tidligere havde gjort sig og draget en form for
konklusion, byggede han kuplen. Han gjorde sig nogle overvejelser og dannede en
form for hypotese, hvorefter han formåede at bygge kuplen på domkirken.
Herefter viste hans ideer og form for hypotese at være sand, idet kuplen ikke faldt
sammen eller er gjort det endnu. Derfor kan man altså argumentere for, at
Brunelleschi dengang gjorde brug af den hypotetisk deduktive metode på baggrund
af den induktive metode. Der blev desuden bygget en lignende kuppel under
renæssancen, men denne kunne ikke holde, da den blev bygget forkert, og man
måtte derfor understøtte den med jernringe.
Man
kan i visse tilfælde også tale om prøve-fejle-metoden, idet de som sagt byggede
ud fra fornemmelser, og hvis det ikke virkede, så prøvede det noget nyt.
Prøve-fejle-metoden handler om, at man forsøger at falsificere en eller flere
af præmisserne i et deduktivt argument, for hvis man blot kan vise, at en af
præmisserne er falske, har man falsificeret teorien.
Dengang
vidste man desuden ingen ting om bygningsstatik. Dette har man først fundet ud
af i begyndelsen af 1700-tallet. Her kan man igen tale om den hypotetisk
deduktive metode, idet man har lavet nogle hypoteser og prøvet at bevise dem
indtil man fandt frem til det rigtige svar på, hvordan en sådan stor kuppel kan
blive ved med at holde. Og ud fra dette har man fundet frem til bygningsstatik.
Komparativ analyse af Ufizzierne og det matematisk museum
Ufizzierne
Uffizzi museet blev bygget 1500-tallet for Cosimo l
de’Medici. Bygningen blev oprindeligt brugt som kontor (da uffizio betyder kontor)
og senere som samlingssted for kunst og nu som nu et museum, der viser kunstens
udvikling gennem tiden fra 1 århundrede f.Kr. til den sene antik. Medici-familien
finansierede ufizzi bygningen, og har også stået for udstillingen. Museumsbygningerne
er en del af en samlet fortælling om kunsten i Firenze, idet bygningen selv er
original, og stammer for denne historiske periode. Herved er museet selv et
erindringssted i kraft af sin oprindelse, placering og erindring om
Medici-familien, der havde magten i renæssancen.
Museet er æstetisk, da det taler til ens synssand, og når
man ser på billederne, skulpturerne og altertavlerne, som er udstillet,
påskynder man datidens smukke kunst. Man får dels et indblik i datidens kunst,
men samtidig også et indblik i hvor meget magt Medici’erne havde. Generelt
taler museet meget til øjet, hvilket kendetegner et æstetisk museum.
På Ufizzierne er der fokus på den store historie, med Medici’erne
og de store kunstner. Derfor ligger fokusset primært regionalt på Firenze, dog
også nationalt, da der er kunst fra hele Italien.
På museet erindres Medici-familiens storhed, og kunstens
udvikling, dog glemmes Medici’ernes nedturer, og den matematiske udvikling.
Matematik museum - Arkimedes Have
Matematikmuseet Archimeds Have er dedikeret til matematik.
Det blev oprettet i 1999 med det formål at vise nogen af de matematiske
opdagelser og fremme matematik i alle former, kulturen i matematik og
matematikkens sociohistoriske betydning. Derudover var formålet at bringe folk
tættere på matematikken. Museumsbygningen er ikke en del af en samlet
fortælling, men holder til i en eksisterende bygning uden relation til
udstillingen. Bygningen benyttes blot til at udstille de matematiske
opdagelser. De virkemidler, der bliver brugt, er inddragelse af besøgende. Der
er mulighed for at prøve de matematiske opdagelser af, og man er aktiv i
læringen.
Museumstypen er den didaktiske type, fordi den taler til
høre- og synssansen, videregiver information, er lærerig, og der er en, som går
og fortæller om tingene. Gæsterne får meget mere ud af selv at være en del af
det, fordi læren om de matematiske opdagelser formidles aktivt.
Museet udstiller matematiske modeller, der fremstiller
opdagelserne af bl.a. geometrien af kurver og pythagoras, som er sorteret
tematisk. Genstandene fortæller, hvordan de forskellige ting er opdaget og har
fokus på den lille historie, idet det er små opdagelser, som har ført til noget
nyt og en ny forståelse af verden. Derfor er fokusset også internationalt, da
det er noget som angår hele verden. Derudover er det den matematiske udvikling
og opdagelserne, som erindres, mens det er kunsten og storhedstiden i Firenze,
der glemmes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar