Galileo
og Teleskopet
Teleskopet blev opfundet
i 1608 af hollænderen Hans Lippershey. Kort tid efter opdagede Galileo Galilei
denne opfindelse, som han satte sig for at forbedre. Galileo startede med at
bygge teleskoper med en convex og en concav linse, hvor han prøvede sig frem
til den optimale afstand mellem de to linser så lyset der kom igennem den
første linse forkuserede lyset lige hvor den anden linse sad. På denne måde
kunne han bygge teleskoper der forstørrede til 3 gange, dog formåede han senere
at lave bedre versioner der kunne forstørre hel op til 30 gange. Teleskopets
lyssamlingsevne kunne beskrives ved formlen L=D/(d^2) hvor L er
lyssamlingsevnen, D er diameteren af
den yderste linse, og d er diameteren af øjets pupil.
Forstørrelsesfaktoren beregnes ved at dividere størrelsen objektet observeret
gennem teleskopet med størrelsen af samme objekt observeret uden teleskopet.
![]() |
To af Galileos originale teleskoper |
Noget af det Galilei så
på, var månen. Mange troede at månen, i modsætning til jorden, var jævn og
harmonisk. Galileo så, at månen faktisk havde bjerge, som er større end de
bjerge man dengang kendte til. Dette var med til at skabe mistilid til det
geocentriske verdensbilede. Senere kiggede Galileo på Jupiter og det man troede
var stjerner der lå ved siden af Jupiter. Han opdagede at det ikke var
stjerner, men måner. Dette var også noget der spillede imod det geocentriske
verdensbilede da disse måner gik i baner omkring Jupiter i stedet for jorden. Galileo
kiggede også på solen, hvor han opdagede mørke områder på solens overflade
(solpletter) som viste at solen heller ikke var jævn og harmonisk. En præst som
gennemgik Galileos arbejde, anerkendte hans opdagelser om månen og Jupiter, men
benægtede opdagelserne om solpletterne.
Galileo museum og Uffizi Museum -
analyse
Arkitektur Galileo
Galileimuseets
bygning har ingen relation til selve Galileiudstillingen. Af virkemidler til
formidling af sin udstilling benyttes en tilhørende tekst til hver udstilling,
samt interaktive skærme og udstillinger til slut i museet, hvor man blandt
andet kan lære noget om faldlovene, som eksempelvis ved Galileis faldrende, og de
to verdensbilleder, henholdsvis den geocentriske og heliocentriske.
(Galileo) Den italienske stat i starten af
1800 tallet. (Uffizi) Medici familien begyndte byggeriet i 1560, færdig 1581
Arkitektur Uffizi
Uffizierne
var lavet specifikt til kunstgalleriet. Der var en tilhørende tekst til hvert
kunstværk, med henholdsvis kunstner, årstal og beskrivelse på. Man kan sige, at
Uffizierne er et erindringssted i sig selv, netop fordi det blev finansieret af
Medici-familien til at indeholde kunstgalleriet. Uffizierne benytter ikke nogen
virkemidler til sine udstillinger.
Udstillingens
opbygning og genstande
Mange
af Galileimuseets udstillinger var genstande som Galilei ikke selv havde
opfundet. Ud over nogle af hans egne opfindelser var et par af hans fingre og
en af hans tænder også udstillet. Alle genstandene er videnskabelige
instrumenter, som tilsammen er med til at fortælle en historie om den videnskab
blandt andet Galilei udviklede.
Helten
i udstillingen er Galileo Galilei, idet der er stor fokus på ham og hans
opfindelser/opdagelser. Der er ingen modpart/skurk, da der kun fokuseres på
Galilei og videnskaben. Der er i Galileimuseet fokus på den store historie, det
vil sige den naturvidenskabelige udvikling Galileis opdagelser førte til.
Naturvidenskaben, der fokuseres på i Galileimuseet, er et internationalt emne,
men de opdagelser Galilei har lavet var regionale, idet museet står i området,
hvor Galilei levede og gjorde sine opdagelser.
Uffizi-museet
er et æstetisk museum, da det er kunstværker vi kigger på. Der er mange
muligheder for at stoppe op og ”nyde” den atmosfære den pyntede bygning og
kunstværkerne skaber. Ved galileo-museet er størstedelen af museet baseret på
det didaktiske princip, da man gør rundt og ser en masse udstillinger hvor der
til hver udstilling er tekst vedhæftet, som fortæller hvad udstillingen er. I
den sidste del af museet er det det affektive princip. Man for muligheden for
at ”lege” med nogle forskellige udstillinger og derved kan man leve sig ind
hvordan udstillingerne blev brugt.
Kunstværkerne
i Uffizierne var primært katolske kunstmalerier samt romerskinspirerede
skulpturer. Udstillingerne blev sorteret efter kunstner, og de fortæller en
historie om den stærke katolske tro i området og renæssancen i sig selv, da man
kan se skulpturer inspireret af antikkens romere.
Heltene
i Uffizierne er kunstnerne, da det er deres kunstværker man hylder, dog er der
ingen skurke. Her er der igen fokus på den store historie. Her er det omkring
den katolske tro og antikken/renæssancen. Fokus er på det nationale, da det er
italienske kunstværker.
I
Galileo-museet er historien der bliver fortalt: udviklingen af naturvidenskaben
under renæssancen, Galileos kamp med kirken bliver undladt og man fokuserer
mere på hans opfindelser og udstyr
I
Uffizi er det en kunstsamling uden nogen videre historie, dog med et stort
fokus på katolsk kunst.
Erindringssted
Et kæmpe spejl-teleskop
lavet af messing skal stå på Michelangelo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar